top of page

كوريا الجنوبية

اولا دي كانت من البلاد اللي عمري ما فكرت اروحها ،، ومكانتش في الليست بتاعتي خالص .
كنا متفقين انا وصحابي نطلع الفلبين وصاحبتي بتحب كوريا جداً قالتلي نطلع من الفلبين علي كوريا قلتلها يلا ماشي نجرب

كنت رايحة مش في دماغي خالص وقلت يلا اجرب بلد جديدة بس فعلاً دي احلي بلد سافرتها لحد دلوقتي ومقررة اني اسافرها تاني وتالت ودا قليل لما بيحصل اني اكون مقررة اني هاجي البلد تاني❤️

-اولاً انا رحت كوريا من الفلبين فا مش قادرة آكد للناس موضوع انهم بيرجعوا المصريين من المطار .. بس احنا مرخموش علينا خالص وحتي في اصحابنا كانوا طالعيين من مصر علطول محصلش معاهم اي مشاكل ..
-التذاكر كانت سعرها حوالي ٨٠٠٠ الف جنيهه بس انا كنت طالعة في راس السنة وكان الدولار ب ٢٠ جنيهه بس احنا كنا حجزين من بدري الفلبين فااتحملنا زيادة الاسعار ..
- كنا حاجزين في اوتيل في سيول وفي وسط البلد نفسها
-قاعدنا ١٠ ايام وبجد مكنوش كفاية ومحسناش باي زهق او ملل .. تكلفة الاوتيل كان تقريباً ٧٥٠٠ جنيهه لل ١٠ ايام لفردين .
-سيول العاصمة وعكس معظم البلاد العاصمة مش بتكون احسن حاجة في كوريا حاجة تانية (( سيول )) من احلي عواصم البلاد اللي زرتها .
- حاجة بين اليابان والصين واخدة حلاوة دا واعتدال دا
_وسيلة المواصلات السحرية (( المترو)) مفيش اوبشن غيره عشان تتبسط وتروح كل مكان بسهوله وبسرعة .. اول ما توصل هتاخد خريطة للبلد بالمناطق والمترو وكل محطة فيها ايه وتتوكل علي الله
-البلد بتصحي بدري جداً من ٦ وبتقفل علي ١٢ دا الطبيعي ممكن يكون في اماكن بتسهر بس الصراحة كنا بننزل بدري ونرجع ١٢
- الكورييين من اظرف الناس في التعامل متعاونين جداً ولطاف وبيساعدوا .. ونضاف واستايل في نفسهم كدا. (( مرة كنا تايهين واحدة كوريا سألنها صممت توصلنا وتتصور سيلفي معانا وخدت رقمنا عشان تتطمن علينا))
- البلد مش رخيصة زي امريكا تقريباً حاول متحولش الفلوس من كوري لمصري هتتعب😄
-المترو لوحده فسحة عظيمة عشان كل المحطات عبارة عن مولات واسواق وبراندات تنزل تلاقي nike في المترو عادب
- الخريطة اللي هتكون معاك هتقولك كل المعابد والاماكن الاثرية احنا روحنا معظمهم وكانوا تحفة
-طلعنا برا البلد لجزيرة اسمها nami islandمن احلي الاماكن في العالم بالنسبالي ❤️
-رحنا برا سيول busanدي زي اسكندرية كدا وبتركب قطر ومترو كل حاجة في كوريا بالمترو .
- الجو كان برد جداً بس تحفة كان بيوصل ل -١٥
- قالولنا احلي وقت هناك الربيع هجربه واحكيلكوا
-كوريا ممكن تاكل ب ٢ دولار او ٢٠ دولار
-التعامل بالكوريين وان العملة الكورية مفيش تعامل بالدولار
-جوجل ترنسليشن في ايديك عشان الانجليزي قليل وهتستعمله كتير
-الاكل دا حوار بقا في كوريا من احسن ناس بتعمل حلويات وكل الاشكال والانواع جربوا متخافوش

- في اكل حلاص كتير ومطاعم اردنية وتركية دور اونلاين هيجبلك اقرب مطعم حلال ليك .
احلي اماكن زرتها هناك (( كل المتاحف تجنن- nami island-busan - هيواندي بيتش- سيول تاور - المترو😄-morning calm city- lotteworld-))

=================================

هذه بداية تقرير مختصر جداً عن كوريا الجنوبية

وكانت احتمالية السفر ضعيفة جداً بسبب مفاجآت طرأت علي قبل موعد السفر بأيام، ولم يتوضح لي الأمر إلا قبل ساعات، وكانت جميع الإحتمالات حاضرة.

لذلك هذه سفرة بدون برنامج وبدون تخطيط ولم اقرأ عنها حتى لا أصاب بالإحباط في حال عدم إمكانية الذهاب، فهي عفوية بمعنى الكلمة، بل ولم أخرج الكاميرا إلا بعد الوصول بعدة أيام.

قارئ هذا التقرير سيتاح له مشاهدة بضعةأماكن في كوريا الجنوبية مع تعليقات يسيرة وإجابة لأهم الأسئلة التي واجهتني قبل وأثناء السفر.

في صباح اليوم التالي توجهت إلى المطارالداخلي (Gimpo)

وهو المطار الثاني في سُول، وغالباً ما يستخدم للرحلات الداخلية ورحلات لبعض للدول المجاورة

المطار أصغر وأقل أهمية من المطار الذي نزلنا فيه (Incheon)

والذي يعد من أفضل مطارات العالم، إن لم يكن أفضلها.

توجهت إلى محلات إيجار السيارات لاختيارمركبة وإضافة القارمن الإنجليزي إليها (قوقل نافيقيشن لا يعمل في كوريا) ولكنني فوجئت بالرفض من كل المحلات، فالرخصةغير مألوفة لديهم على الرغم أن كوريا من ضمن الدول الموقعة على الاتفاقية

بعضهم كان يقول أنها ليست من رخص اتفاقية جنيف (حقوق إنسان مو رخصة )

لعل رخص القيادة التي يتم إصدارها عبر الإنترنت تكون مألوفة أكثر لديهم.

والحمد لله أنه لم يتم هذا الأمر، فقد حصلت على حرية أكبر خلال هذه الرحلة.

بعد قضاء الليلة الأولى طلبت من الفندق الاحتفاظ بشنطتي الكبيرة

(المليئة بالإحتياطات والأوهام والأشياء التي نحملها في كل سفرة ولا نستخدمها)

لعدة أيام حتى انتهي من جولتي وأعود إلى العاصمة .. فاستلموها على الفور مع اني اخبرتهم أن سأرجع لاستلامها فقط دون السكن عندهم

وهي خدمة رائعة كنت غافلاً عنها، واكتفيت بجاكيت سفاري وشنطة ظهر.

المركز الإسلامي

وكنت قد شحنت معي هدية يسيرة .. عبارة عن عبوتين زمزم من تلك المجهزة للشحن الجوي .. قيمتها تسعة ريالات من المطار .. بحثت عن إمام المسجد فلم أجده .. فهممت بفتحها وتوزيعها على الموجودين حتى اقترح علي أحد الباكستانيين أن آتي بها ليلاً حيث يجتمع عدد أكبر .. ولكنني وكلته بتوزيعها فاستبشر ووعدني خيراً بالإعلان عنها بعد صلاة العشاء ..

وكثير من شركات الطيران يسمحون بالزمزم المغلف مجاناً .. والأمر يسير ووقعه في نفوس المسلمين المغتربين كبير.. ربما بعضهم لم يذق الزمزم في حياته ..

خرجت من المسجد متجهاً إلى محطة القطار

أحد محطات القطار في سيول (يوجد أكثر من محطة) ..

طلبت الذهاب إلى ميدنة بوسان (Busan)

ولكنهم أخبروني أن رحلات بوسان لا تنطلق من هذه النقطة

فاخترت أبعد مدينة في الخريطة (Mokpo)

بعد خمس ساعات في قطار عادي (لايوجد به أفياش لشحن الجوال) ..

وصلت إلى مدينة ساحلية هادئة ومظلمة ..ليست سياحية ولا تعرف الغرباء .. تجولت للبحث عن فندق للنوم .. وأثناء المسير يهتف بك لأهالي للسكن في ملاجئ عائلية أعدت بأسعار رمزية ..

واصلت المسير حتى سكنت في هذا الفندق بـ65 ألف وون كوري

والغرفة نظيفة وجيملة وبها تقنيات تحكم إلكترونية لطيفة وغريبة تخليك تتأكد أنك موجود بكوريا

في الصباح توجهت إلى الميناء إليه فكانت إحدى البواخر على وشك الإنطلاق إلى جزيرة جيجو .. فصعدت عليها في آخر اللحظات ..

الباخرة سريعة جداً مقارنة بحجمها الضخم..

ومجهزة بمطعم ومقهى وبقالة وصيدلية ومساج وغرفة ألعاب وساحات فسيحة .. لكنها ليست فاخرة.

سلكنا إحدى المسارات  ومررنا بآلاف الجزر الصغيرة والمتناثرة ..

بعضها مأهول بالسكان

توجهت لهذه المدينة التي تقع في الطرف الآخرمن جيجو (حسب التقسيم الإداري) وهي مدينة لطيفة فيها أماكن تجارية ومطاعم وفنادق بأسعار مناسبة.

أحببت السكن بجوار ستاربكس

وكوريا وبشهادات سمعتها من رحالة غربيين هي أكثر مكان يحتوي محلات قهوة، وكلها جميلة، وكلها محترفة وفاخرة.

سكنت في هذا الفندق بـ 60 ألف وون كوري

وهو بلا مبالغة من أنظف الأماكن التي سكنتها في حياتي (ولا يهنون الأهل)

تدير الفندق عجوز كورية مهتمة بنظافته بشكل مبالغ فيه (أمزح ياخوان لا مبالغة في النظافة)

سلمتني الغرفة بدون فواتير .. وفي المصعد علبة صغيرة تضع عليها مفتاحك عند المغادرة.

بعد أداء صلاتي المغرب والعشاء في الفندق.. خرجت للتجول والإطلاع على المناطق المجاورة

المنطقة هادئة وظريفة جداً

لوحة موضع عليها الأماكن السياحية وزمن الوصول إليها حسب الوسيلة المستخدمة

فكرة يسيرة ولكن مفيدة جداً للسياح (حسيت بألقى الشقيري يلفلف عند اللوحة  )

أختم زيارتي بقصة الأخ ضياء (اسمه الأصلي يانجن)

والذي قابلته عند برج سُول قبيل رحلتي بساعات قليلة ..

وقد تعرفنا مصادفة حين طلبت أن يصورني، وفاجأني حين بدأ يتحدث بطلاقة بكلمات وجمل عربية ..

سألته لماذا يدرس العربية (رغم أنه غيرمسلم) فقال: للمستقبل ..

ولما أعدت السؤال عليه قال: لأنها لغة جمية!